- PRIMUL KADDISH
Angela Furtună, Primul Kaddish, Ed. Dacia, Cluj, 2002
Referinţe critice
Constanţa Buzea – “ România literară “ nr. 42 din 1997
“Poate puţin prea impetuoasă pentru gustul meu, şi cu amploare relatând aerisit, cu de toate şi despre toate, poate prea energică şi dezînhibată în faţa cuvintelor aparţinând diverselor zone şi domenii. Şi iată-mă parcă vrând să mă adun, după lectura care m-a entuziasmat, intimidată de valul mare, transparent care se vede venind din larg.(…) Fără atingerea cu munca dură din presă poezia dv. ar fi fost altfel zidită, cu linii poate mai cuminţi şi cu ferestre dispuse spre nord. Felul dezlănţuit de a fi în faţa textelor nu este, se vede cu ochiul liber de azi, de ieri, ci vă aparţine dintotdeauna, ca şi firea năvalnică, ca şi plăcerea cu care vă dăruiţi, generozitatea rară a omului inteligent chiar şi atunci când intră în pielea combatantului.”
Alexandru Dohi, Suedia( scrisoare adresată Constanţei Buzea din care domnia sa publică fragment în “ România literară “ nr.22-2001)
“ Vai ce furtună frumoasă iscată de acest înger apărut din seninul dăruirii briliant stârnind praful de pe mentalul manierist. Asta , da, mare descoperire ! De-a lungul anilor tot urmărind rubrica dvs., şi tot sperând că, da, de apare cineva; şi nu-i vorba, de vreo 2-3 ori pe sita neobosit scufundată şi apoi ridicată la lumina tiparului, se iveau firicele de aur a căror lucire îmi tresăreau în inimă, apoi tăcere, şi pierdere în ceaţă ( sau deie Domnul ! poate lucrare făcută cum a apelor subterane); dar de data asta, iată, chiar un bulgăre de aur ! Cititorul din mine se ridică extaziat în picioare şi aplaudă ; poetul din mine cade în genunchi de uimire şi bucuria că, uite, nu ne aflăm pe terminate ci poate abia începem de-adevăratelea(…) E o minunăţie de poezie !(…) Se simte, respiră acel aer special de santal al unei cărţi rare, misterioase, aproape tainice şi în acelaşi timp o deplinătate a vieţii, un ascuţiş de brici, a unei ironii abia perceptibile, şi chiar umor(…) ei, cu astfel de adieri chiar şi Holderlin sau Rilke s-ar fi mândrit smerit, ba chiar şi Kavafis…Acest volum imediat trebuie publicat !”
Mircea A. Diaconu – cronică la volumul “ Metonimii de word-trotter “- 1999, premiat cu marele premiu al festivalului naţional de poezie “Tudor Arghezi” 1999
“ Am crezut de la începuturi în poezia Angelei Furtună şi spun lucrul acesta ca şi cum ea ar fi primit deja vreo legitimare din partea unor nume precum Al. Cistelecan, Gheorghe Grigurcu, Vasile Baghiu, Marin Mincu.(…) În “ Metonimii de word-trotter “ se pare că se manifestă, înainte de orice altceva, o nouă modalitate sau una de evidentă originalitate, de a reacţiona în faţa cotidianului agresiv, a pierderii identităţii şi mai ales a oricărei urme de transcendenţă. Cuvântul are pentru Angela Furtună funcţia de a reprezenta, în forme metonimice, peisajul tot mai descentrat, lipsit de unitate, disparat, al unei existenţe reduse la tribalitate.(…) Mi se pare că poezia autoarei este una profund demascatoare, care nu-şi iartă nici măcar emiţătorul – în cazul acesta o femeie sensibilă rezistând cu greu agresiunilor tehniciste şi masculine ( “ fundamentalismul sexocrat”, spune autoarea) – şi, deci, în modul cel mai subtil subversivă.”
din pământ afânat de rumoarea unui cântec
tânjesc să ating cu porţelanul călcâiului
pământul afânat de rumoarea unui cântec pentru pian
şi să joc şotronul percutând la infinit alveola unui mi bemol
ca un nerv în cochilia dintelui cariat
îmi place să-mi pipăie nervurile braţelor
privirea mirilor zburători ai lui Chagall,
acei flamboyanţi roboţi erotici polenizatori pe care
mi-i culcă vântul în jurul gâtului în anotimpul albastru
îmi place să simt globulele orange ale sunetului de tubă
cum îmi diluează sângele din vârful falangelor,
ducând mai departe muzica precum un râu ce-şi poartă
în amonte icrele de nisetru către inima fecundabilă a izvorului,
eu sunt doar o particulă a estetosferei şi port în mine forţa gravitaţională
a artei ca pe un ovar ce aşteaptă în fiecare clipă
un alt principiu generator al foamei de stimuli
şi Dumnezeu a creat apoi suprarealul
doamnei Constanţa Buzea
multă vreme l-am căutat pe Dumnezeu prea aproape de mine
într-o prisacă unde albinele polenizau tuleiele îngerilor cu plumb
mi-am schimbat pielea poemelor cu una mai leneşă,
am învăţat să creez tensiuni incipiente între cuvinte ca
între partenerii întâmplători de dragoste ce nu se ating,
am pus în relaţie de contiguitate texte cărora istoria
grafologiei le prezisese un viitor cvasidisjunctiv aşa cum
se înşiruie pe aceeaşi traiectorie teoretică bizare consecutive
miezuri ale lucrurilor,
am mers în vârful picioarelor până la linia orizontului fredonând
o arie celestă de Kitaro şi m-am lăudat apoi că la capătul lumii
e chiar capătul lumilor unde preţurile camerelor de
hotel sunt mult mai convenabile,
am început să-mi dezosez strigătul prin care
umpleam nopţile oţelăriei cu ciorchini de angoasă,
m-am prins în horă cu dansatorii greci
strivind cu călcâiul la fiecare pas câte o stea căzătoare,
mi-am răsucit rânjetul pe dos ca pe un ciorap murdar
de lână ce camuflează în talpă frigurosul ecuator al vieţii
dar eram prea aproape de mine şi mestecam în fiecare zi
lujerul de cucută al sinelui iresponsibil
înghiţindu-mi memoria picătură cu picătură
până ce mi-a crescut pe cerul gurii un sfârc ce-mi
hrănea agonia cu spurcata licoare a interogaţiei retorice
şi Dumnezeu a creat apoi suprarealul lăsându-mă liberă
în acest pampas edenizator, liberă să încerc, liberă să zbor,
liberă să fug, liberă să urlu, liberă să tremur,
liberă să înnebunesc, liberă să râd, liberă să salivez,
liberă să rostesc, liberă să dizloc, liberă să tac, liberă să nasc,
liberă să văd, liberă să-mi rotunjesc coapsele,
liberă să-mi adun strălucind rămăşiţele
între două valve pe promontoriul unui sex al cunoaşterii culpabile
ca loc geometric al tuturor proiecţiilor mele despre El
aşa petrecându-mi eu veşnicia recentă în torpoare,
cu ochii pe ceas şi adulmecându-L,
un cal roşu îşi soarbe jăraticul direct de pe buzele mele de ceramică
în timp ce aud cum se desface-n mine botul mugurelui de alun
cum ochiul hipermetrop al liniştii
psihodramă cu patru fraulein pe Zidul Berlinului
noaptea mă surprinde cu faţa la zidul Berlinului
ca un gardian ce-mi pipăie anatomia lasciv
convins că toate liniile sunt la locul lor haotice şi totuşi
ceva mai poate sta ascuns în însăşi încordarea ştiutului
stăm patru fraulein pe metereze
cu gâturile strivind dantelăria de fier forjat şi
cu un picior în aer pentru ca trecătorii să creadă că
între noi şi restul lumii nu ar mai fi decât un pas
noi dăm seara bună liftierului ce aduce pe tavă
amintiri din copilăriile despre care nu mai aveam habar
pentru că recursul la oligoelemente ţine de o anume
vitrifiere a cortexului nerecognoscibil
dintr-o dată a devenit importantă pentru futurologi
paradigma cu felul în care dădeai cândva târcoale trupului mamei
în stare de criză puerperală tu
în stare de diluant psihopatologic ea
da, mai ştiu mirosul încins al torsului mamei
de care mă lipeam pentru a scăpa de zgârietura piezişă a
întâiului bărbat mai ştiu foşnetul sec al picioarelor
ei uscate între care mă ascundeam să nu mă afle mâna
ce-mi pipăise genunchii prea lucioşi mai aud cum
se ciocneau cu sunet de zefir coastele mamei de dinţii mei
mărunţi între care se măcina spaima că o umbră
mult prea mare îmi va acroşa aripile de libelulă
celelalte fraulein relatează şi ele că se piteau adesea în clarobscurul
indus de gestaţie în jurul burţilor materne acolo unde preaplinul
cărnii începe să se reverse după treizeci şi de ani
sau că împungeau axilele mamei cu fontanelele de unde groaza
ţâşnea în jeturi groase ori povestesc înfiorate
cum îşi strecurau palmele umede pe sub pânza ce se odihnea
pe relieful de vulcan activ al sânilor materni aflaţi în necontenită ruminaţie,
cerşind de la acest unghi un spor de securitate biologică,
atunci când deveniseră ele însele un catarg de feminitate
de al cărei miros se răstigneau lacomii culegători de flori
cu faţa la zidul Berlinului stăteam, cu gâturile strivind ale nopţii
arabescuri de fier forjat şi cu un picior în aer
(ezitând să păşim pe trotuarul aerian dintre două toposuri labile),
în psihodrama cu cele patru fraulein împăturind neglijent hlamida
subrealului şi aruncând-o peste parapetul mult prea înalt
colind pentru poarta cea îngustă
cu scintilaţii de umoare transgresivă
zilele mi se desprind de retină -
crini neoplazici ai îngândurării oglindite,
mă adun în mine însămi împuţinată -
e vremea să repet colindul pentru poarta cea îngustă
cântând cu voce mică un scâncet pentru căuşul palmelor,
mă risipesc în toate cele privind -
cum trec bărbaţii în zori pe pod
agăţaţi de cablurile electrice ale oraşului
scuipând în râu coji de seminţe şi fum
cum se deşiră şapte biserici de beton
pe necunoscuta hemisferă a cartierului
ce nu poate suporta frumuseţea
cum se apropie de mine în şuviţe firave ce despică lumina în surcele
tinere femei îngândurate
ce părăsesc cafeneaua cu o falsă grabă
discurs de spulberat consistenţa realului
şi dacă relaţia noastră cu lumea este imaginară ? te-ai trezit
că-mi declari tu astăzi pe la cinci dimineaţa -
tavanul camerei noastre se ondulase ca o bărbie dublă,
becul din colţul absenţelor clipea nedumerit,
patul nostru devenise o jumătate de piersică în care trudeau
pe o dimensiune anagramatică doi viermi,
unul altuia ne întreţineam un foc moderat în vecinătatea
rafturilor cu dicţionare,
unul celuilalt ne ţeseam cu zgârcenie cuvinte din lână decolorată,
ne înveleam cu o nouă piele vegetală de poem,
ne delimitam de o exterioritate din zona arctică a ideilor şi nu
mai aveam timp decât pentru a dizolva culoarea daimonului în vid,
noi cultivam cu grijă florile de gheaţă din fereastră
pentru a crea noi locuri de muncă grădinarilor
şi dacă relaţia noastră cu lumea este imaginară ?
şi dacă lumea nu se mai poate acorda, întocmai cu
un pian edentat ?
şi dacă noi nu adăugăm nimic descreşterii ?
( dar tu te grăbeai să ajungi la timp la universitate
pentru cursul de retorică de vineri şi pentru încă
ceva ce aduce a desăvârşită insesizabilă taină )